Magic World
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Вход

Забравих си паролата!

Latest topics
» Panic at the disco
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyЧет Яну 12, 2012 8:01 pm by Кая.

» Girl, Interrupted / Луди Години (1999)
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyЧет Яну 12, 2012 7:50 pm by Кая.

» Fight Club / Боен клуб (1999)
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyЧет Яну 12, 2012 7:46 pm by Кая.

» Mr. Nobody (2009)
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyЧет Яну 12, 2012 7:43 pm by Кая.

» Requiem For A Dream / Реквием за една мечта (2000)
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyЧет Яну 12, 2012 7:39 pm by Кая.

» 30 Seconds to Mars
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyЧет Яну 12, 2012 7:12 pm by Кая.

» Glee
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyПон Яну 09, 2012 2:08 pm by Зоуи Харт

» Ringer
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyПон Яну 09, 2012 2:07 pm by Зоуи Харт

» Hart of Dixie
Fight Club / Боен клуб (1999) EmptyПон Яну 09, 2012 2:06 pm by Зоуи Харт

Top posters
Зоуи Харт (86)
Fight Club / Боен клуб (1999) I_vote_lcapFight Club / Боен клуб (1999) I_voting_barFight Club / Боен клуб (1999) I_vote_rcap 
Кая. (76)
Fight Club / Боен клуб (1999) I_vote_lcapFight Club / Боен клуб (1999) I_voting_barFight Club / Боен клуб (1999) I_vote_rcap 

Администратори
Fight Club / Боен клуб (1999) 4243585a Fight Club / Боен клуб (1999) 4243587w

Fight Club / Боен клуб (1999)

Go down

Fight Club / Боен клуб (1999) Empty Fight Club / Боен клуб (1999)

Писане  Кая. Чет Яну 12, 2012 7:46 pm

Fight Club / Боен клуб (1999) 01_Fight_Club

## Режисьор : Дейвид Финчър

## В ролите : Брад Пит, Хелена Бонам Картър, Мийт Лоуф, Джаред Лито, Арнън Милчън, Леонард Термо, Йън Бейли, Джаред Лето, Джошуа Ленърд, Чарли Дел, Зах Грениер, Едуард Нортън

## IMDB : Линк към IMDB

## Държава : САЩ, Германия

## Година : 1999

## Времетраене : 139 мин.

## Субтитри : В описанието благодарение на Subs.unacs.bg

## Резюме : "Бягай, Форест, бягай!" - казва Тайлър Дърдън (героят на Брад Пит) на един уплашен китаец. Жълтият се отдалечава с мисълта, че ако до шест седмици не е станал ветеринар, Тайлър Дърдън ще му пръсне черепа (отзад) и родителите му ще трябва да търсят зъболекар. Това според Дърдън щяло да се наложи, понеже китаецът (Форест) нямало да има вече лице.

"Боен клуб" идва да нарита цял един период в световното кино - киното, възхваляващо човешката глупост. Няма да изброяваме най-ярките образци на тая вълна. "Форест гъмп" просто се израдва на най-голямото внимание от страна на признателната публика. Няколко години по-късно цялата този период приключва "със гръм". "Боен клуб" сваля шапка на своите предшественици ("Забриски пойнт", "Споразумението" на Елия Казан, "Ангелско сърце" на Алън Паркър), но се позовава само на "Форест гъмп", именно защото той е символът на края на епохата "Форест гъмп".

Много елегантен пример за войната, съществуваща между художествените произведения! Ето как филмите "се гледат" един други и си отправят реплики. Естествено "Форест Гъмп" няма как да отговори. Може само "да бега".

Тези военни действия се предприемат открай време, все в периоди, когато настъпва революционна смяна на властващите идеи в критиката, а после и в изкуството. Сещам се за два литературни примера, но така или иначе и в литературата, и в киното принципите са доста сходни. Краят на рицарските романи се отбелязва от "Дон Кихот", чиито герои буквално изхвърлят рицарските романи през прозореца. Извършват действието де-фенестрация, от латинското фенестра, прозорец, тоест - изхвърляне през прозореца. После Швейк, когато си бърше задника със страници от една книга, също започват много важни промени в литературата. Независимо дали Дейвид Финчър е "искал да каже" точно това, неоспорим факт е, че "Боен клуб" "гледа" "Форест Гъмп". И му тегли една майна.

Имам чувството (нищо, че ще прозвучи и доста еретично!), че "Боен клуб" отбелязва края на нещо далеч по-важно от някаква си поредица филми за глупаци - на постмодернизма в киното.

"Боен клуб" е последният постмодернистичен филм.

В неговия край се появява един доста брутален полов член, който е там, за да се изгаври не само с всеобщата грешка, че "ние сме своите мебели, ние сме съдържанието на своя портфейл", а и с досега съществуващите представи в киното, тоест с постмодернистичните представи. Вътре в своята диалогичност, цитатност, разчитане на игровия подход, на случайния ефект и т. н. "Боен клуб" успява да направи нещо много по-различно. Какво е то? Още не е измислено понятие за него. Какво идва след постмодернизма? Постпостмодернизъм? Или нищо? Без съмнение, намираме се в края на една епоха и "Боен клуб" е знакът за това. Може би за едно тотално, повсеместно изчезване на стиловете... Ще поживеем, ще видим.

Но нека сега разгледаме отношенията на филма с "Ангелско сърце" и "Споразумението".

В първите 30 минути шокът, предизвикан от "Боен клуб", е толкова голям, че една значителна част от публиката (оная, която, подведена от рекламите, е дошла в салона да гледа едва ли не екшън) се изнася. Към средата, когато вече си претръпнал към кървищата и гадориите, които се мажат по екрана, може да видиш филма и откъм забавната му страна: Ето тук едни момчета се млатят и по тоя начин си лекуват психичните травми. Нищо лошо. И това е терапия. Всеки да си се лекува както може. Вниманието се държи и от това, че се движим плътно по ръба на гадорията, която зрителят може да понесе, без да прекрачва тая граница. Това става както с премерени режисьорски решения, така и с лафове. Безброй. "Да загубиш всяка надежда, това е началото на свободата", "Самоусъвършенстването е мастурбация, а саморазрушението..." (не ви ли напомня мисълта на Жан Бодрияр, че нашата цивилизация е нищо повече от eaculatio precox - преждевременно изпразване, същия тоя Бодрияр катурна представите на "модернистите" във философията и стана фундамент на постмодернизма). Продължаваме с лафовете: "Всичко изглежда като копие на копието на копието на копието..." (пак Бодрияр с неговата идея за симулакрумите). "Боен клуб" се притеснява именно от това, което притеснява и Бодрияр, което притеснява и всички посмодернисти. Но намира изход: Да караш по течението. И това малко или много почва да избива на тероризъм. Важното е, че вече има филм, който да предлага решение на постмодернистичния проблем, а то е хиперпримитивизъм.

Предшествениците са отчаяни. Героят на Мики Рурк от "Ангелско сърце" в търсене на себе си отива в ада и филмът свършва, а героят на "Споразумението" стига от Американската мечта до така мечтаното Дъно и филмът също свършва. А Джак, героят на Едуард Нортън в "Боен клуб" не само, че намира себе си и не само, че стига Дъното, ами ни казва: "Какво ме гледа ми се пулите? Аз със своите комплекси и извратени фантазии създадох това чудовище Дърдън, тоя терорист, когото вие толкова обичате и толкова му се възхищавате. Но аз мога да ви кажа, че вие от своя страна създадохте мен".

И да си държи гаджето (което с право счита за свое) и тепърва да й обяснява колко хубави дни ги очакват и как един труден епизод от живота им е свършил. Много работи свършват с "Боен клуб".

Междувременно небостъргачите падат, Америка е освободена от кредитната си система (най-заробващия фактор оттатък океана) и на екрана лъсва гореспоменатия член. Гледайте внимателно финалния кадър. Мнозина казват, че не са го забелязали. Обаче са.

Така както повечето неща около "Боен клуб" тепърва ще има да стават видими.
Кая.
Кая.
Admin

Местожителство : Вал де Марн, Франция
Брой мнения : 76
Join date : 07.01.2012
Age : 27

https://maagicworld.bulgarianforum.net

Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото

- Similar topics

 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите